Otvoreni dan sveučilišnih odjela održat će se u sklopu tjedna Festivala znanosti, u utorak 9.4.2019. u zgradi sveučilišnih odjela na Kampusu na Trsatu. Tijekom otvorenog dana održat će se niz aktivnosti koje možete posjetiti i u kojima možete sudjelovati. Program događanja nalazi se u sljedećem dokumentu:
U videu pogledajte kako je to bilo 2017. godine.
Opis aktivnosti koje se u okviru Otvorenog dana 2019. odvijaju na Odjelu za informatiku naveden je u nastavku.
Štand Odjela za informatiku
U atriju zgrade sveučilišnih odjela održat će se smotra sveučilišnih odjela, od 9h do16h. Na štandu Odjela za informatiku nalazit će se naši studenti s kojima ćete imati priliku razgovarati o Odjelu i načinu studiranja na Odjelu. Ovdje ćete moći provjeriti željene informacije, preuzeti naše promotivne materijale, pogledati neke radove naših studenata, igrati didaktičke igre, slagati računalo te sudjelovati u web lovu na blago (tzv. „web scavenger hunt“).
Predavanje
U okviru Otvorenog dana održat će se popularno predavanje pod nazivom „Fotorealistična multimedija i široki raspon boja“. Predavač je dr. sc. Vedran Miletić s Odjela za informatiku Sveučilišta u Rijeci. Koautor predavanja je prof. dr. sc. Nataša Hoić-Božić s Odjela za informatiku Sveučilišta u Rijeci. Predavanje počinje u 14h u prostoriji O-028.
Sažetak predavanja:
Računalna grafika, jedna od grana informatike, uči nas da raspon boja otisnut na papiru nastaje miješanjem tirkizne, purpurne, žute, dok raspon boja na zaslonu nastaje miješanjem crvene, zelene i plave. Osim kroz udio pojedinih osnovnih boja, pojedina boja ponekad se opisuje i nijansom, zasićenjem i osvjetljenjem. Model miješanja crvene, zelene i plave koji zasloni koriste već desetljećima iznenađujuće je ograničavajući u doba kad nam razvoj tehnologije, konkretno one koju vidimo u današnjim 4K televizorima i HD monitorima, omogućuje prikaz velike varijacije u osvjetljenju.
Zasloni koji podržavaju tehnologiju High dynamic range (HDR) donose prikaz deset do sto puta veće svjetline u odnosu na dosadašanje zaslone. Tako danas pojedine Sonyjeve videokamere, ponajbolji Philipsovi monitori i odabrani LG-evi televizori, da spomenemo tek neke od onih koji se mogu pronaći u trgovinama elektroničkom robom diljem Lijepe naše, vrlo rado naglašavaju podršku za HDR. Dosadašnji zasloni omogućuju prikaz tek oko trećine vidljivih boja koje navodi Međunarodna komisija za rasvjetu, a tehnologija Wide color gamut koja uglavnom ide u paru s HDR-om, omogućuje prikaz gotovo dvostruko toliko boja.
Fotografi, filmaši i dizajneri, ali i gledatelji filmova i igrači računalnih igara pozdravili su široku dostupnost HDR-a pa je Adobe izdao softvere Photoshop i Lightroom u novim verzijama s podrškom za HDR, Netflixovih snimio čitav niz originalnih serija u većem rasponu boja, računalne igre Far Cry 5 i Hitman su isti taj filmski ugođaj ponudile igračima. Predavanje će govoriti o filmovima, igrama, virtualnoj stvarnosti i drugoj multimediji širokog raspona boja te tehnologiji koja stoji iza njihovog fotorealizma.
CV predavača
Vedran Miletić radi kao poslijedoktorand na Odjelu za informatiku Sveučilišta u Rijeci, gdje izvodi vježbe na kolegijima u području računalnih mreža i operacijskih sustava. Doktorirao je računarstvo na FER-u u Zagrebu, a poslijedoktorsko usavršavanje u području računalne biokemije proveo je na Heidelberškom institutu za teorijske studije u Heidelbergu, Njemačka. Ostali znanstveni i stručni interesi uključuju superračunala, znanstveno računanje na grafičkim procesorima i slobodni softver otvorenog koda.
Natjecanja
Tetragon
U okviru Otvorenog dana održat će se ekipno natjecanje Tetragon za učenike trećih razreda srednje škole. Svim natjecateljima Tetragona bit će poslana obavijest o načinu pristupa pripremnim materijalima za natjecanje na adrese elektroničke pošte koje su dali prilikom prijave na natjecanje.
Priprema i provedba natjecanja:
- Doc. dr. sc. Miran Pobar
- Dr. sc. Danijela Jakšić
- Dr. sc. Vanja Slavuj
- Slobodan Beliga, mag. inf. et educ. inf.
- Kristian Stančin, mag. inf.
- Maja Vrancich, prof.
Detaljne informacije o natjecanju Tetragon
Scratch Match
U okviru Otvorenog dana održat će se natjecanje iz programiranja Scratch Match. Natjecanje je namijenjeno učenicima osnovnih škola koji su uključeni u Code Clubove koje organizira Odjel za informatiku. Cilj natjecanja je popularizirati vizualne programske jezike kao što je Scratch u kojima djeca mogu naučiti osnove programiranja kroz izradu interaktivnih multimedijskih animacija i računalnih igrica.
Priprema i provedba natjecanja:
- Doc. dr. sc. Martina Holenko Dlab
- Marina Žunić, mag. educ. inf.
- Studentice: Karolina Mesić i Kristina Tonković (Odjel za informatiku), Dora Barišić i Ivana Gložinić (Odjel za matematiku)
Mighty Py
U okviru Otvorenog dana održat će se natjecanje iz programiranja Mighty Py. Natjecanje je namijenjeno učenicima osnovnih škola koji su uključeni u Code Clubove koje organizira Odjel za informatiku. Cilj natjecanja je popularizirati učenje programskog jezika Python kroz izradu interaktivnih aplikacija, animacija i računalnih igrica.
Priprema i provedba natjecanja:
- Doc. dr. sc. Martina Holenko Dlab
- Ivona Franković, mag. inf. et educ. inf.
- Studenti: Ivan Zubak (Odjel za informatiku), Ivana Hudoletnjak, Maja Špiranec i Natali Vretenar (Odjel za matematiku), Robert Fumić (Odsjek za politehniku)
Radionice
Igre za poticanje algoritamskog razmišljanja
Cilj radionica je ukazati na mogućnosti primjene obrazovnih igara za poticanje algoritamskog načina razmišljanja kod učenika u svrhu pripreme za kasnije učenje programiranja. Igranjem obrazovnih igara učenici mogu usvajati koncepte iz programiranja (slijed koraka, varijabla, petlja, uvjet) i koncepte računalnog, algoritamskog razmišljanja (dekompozicija, prepoznavanje uzoraka, apstrakcija i algoritam).
Na radionicama će učenici imati priliku osmišljavati i izrađivati igre za poticanje algoritamskog načina razmišljanja. Pritom će koristiti programski jezik Scratch.
Radionice su namijenjene učenicima osnovnih škola, a održavaju se pod vodstvom članova tima Erasmus+ projekta GLAT – Games for Learning Algorithmic Thinking. Radionice se održavaju od 10:15 do 14:00 u prostorijama O-357 i O-365.
U izvođenju radionica sudjeluju i studenti - budući nastavnici informatike:
- Arijan Mačkić (Odjel za informatiku)
- Mateo Mahmutović (Odjel za informatiku)
- Karolina Mesić (Odjel za informatiku)
- Kristina Tonković (Odjel za informatiku)
- Sara Ursić Budim (Odjel za informatiku)
- Marija Damijanić (Odjel za matematiku)
- Nikola Filipović (Odjel za matematiku)
- Dinka Ivanović (Odjel za matematiku)
- Ivana Majstorović (Odjel za matematiku)
- Josipa Matešić (Odjel za matematiku)
- Kristina Pedić (Odjel za matematiku)
- Anamari Vašarević (Odjel za matematiku)
3D modeliranje i animacija
Radionica će se baviti izradom animacije u Blenderu na primjeru animacije gumenih bombona u obliku medvjeda.
U doba kad se internetski memei sreću na svakom koraku posve je uobičajeno znati se služiti nekim alatom za uređivanje slika, bio on GIMP, Adobe Photoshop ili Paint.NET. Isto zasad nije slučaj kod softverskih alata za 3D modeliranje i animaciju, ali sveprisutnost videa je osigurala tehničke preduvjete da se i 3D animacija snimljena kao video širi internetom. Na strani stvaratelja i umjetnika, slobodni softver otvorenog koda za rad s 3D grafikom Blender najpopularniji je alat među entuzijastima 3D modeliranja i animacije, a sve se više probija i među profesionalcima. Tako je Blender korišten kod izrade filmova Spider-Man 2 iz 2004., Captain America: The Winter Soldier iz 2014. i Wonder Woman iz 2017. godine te TV serije The Man in the High Castle, a NASA je njime napravila interaktivnu animaciju rovera Curiosity na Marsu i javno dostupne 3D modele. Pixar je otišao i korak dalje od samog korištenja Blendera u svojim animiranim filmovima pa se uključio i u njegov razvoj.
Radionica je namijenjena učenicima srednjih škola i studentima, a održat će se pod vodstvom studentice Sanje Božić u terminu od 13:00 do 15:00 u prostoriji O-366.
Snimanje, montiranje i strujanje videa za YouTubere
Radionica će se baviti snimanjem, montiranjem i strujanjem videa za YouTube korištenjem široko dostupnih slobodnih softvera otvorenog koda.
YouTube je među tinejdžerima i djecom zamijenio televiziju, što televizija napokon počinje shvaćati pa su nedavno hrvatski YouTuberi TheSikrt, xfabniksx, SaamoPetraa gostovali u Nedjeljom u 2 i televizijskoj publici ispričali svoju priču. Dio YouTubera ima profesionalne producente, a dio sami snimaju i montiraju sadržaj, što je danas moguće zahvaljujući prvenstveno široko dostupnim softverima za snimanje i strujanje videa kao OBS Studio, uređivačima videa kao OpenShot i Shotcut te nekim pomoćnim alatima.
Radionica je namijenjena učenicima srednjih škola i studentima, a održat će se pod vodstvom studenta Ivana Vukmana u terminu od 15:00 do 17:00 u prostoriji O-365.
LAN Party
U okviru Otvorenog dana na Odjelu za informatiku održat će se i LAN party s igrom otvorenog koda Xonotic, koji je namijenjen svim posjetiteljima Otvorenog dana, bez prethodnih prijava. LAN party održavat će se u 6 termina (svaki termin maks. 20 igrača) po 20 minuta, u prostoriji O-359 u terminu od 12:30h do 16h. Pobjednici svakog termina idu u finale. Finaliste (prva 3 mjesta) očekuju prigodne nagrade.
Xonotic je brzi first person shooter u arena stilu sa brzim kretanjem i širokim izborom najrazličitijih „alata“ za rješavanje protivnika. Xonotic je jedna od rijetkih visokokvalitetnih besplatnih igara otvorenog koda. Dostupna je pod GPLv2 licencom. Ako želite biti programer video igara možete odmah preuzeti sav kod, proučiti ga i odmah se pridružiti ogromnoj zajednici programera koji svakodnevno rade na njenom poboljšanju.